Jag brukar inte skriva så mycket om mitt jobb i min blogg, men nu börjar jag fundera på att ändra på mig. I Höstas fick jag nämligen börja med ett riktigt spännande projekt. Jag har länge vurmat för att vi borde utnyttja skogen vid jobbet mer och pratat mig varm om fördelarna med utomhuspedagogik.

När det var dags att komma med önskemål om hur vi ville jobba inför det nya läsåret så erbjöd jag mig att starta upp en liten lokal naturskoleverksamhet på skolan. Som naturnörd har jag ofta hjälpt andra lärare när det ska letas vårtecken eller om det är något med fåglar som ska göras. Nu ville jag driva detta ett steg till. Att lärare kan boka mig för naturskolepass i skogen.
Det blev inte riktigt så. Det blev ännu bättre. Våra tvåor är den årskull som haft minst tid i halvklass. Vi har extra idrott, slöjd, hemkunskap och bild i halvklass och just tvåorna har minst av dessa ämnen. Därför kom min teamledare på den briljanta idén att låta mig ha naturskola med tvåorna.
Nu har det gått mer än en termin och eleverna älskar att följa med mig ut i skolans bästa klassrum. Vi har utematte, utesvenska, fångar småkryp, letar svamp och lär oss om träd, växter och djur.
Här kan jag nog finna inspiration att skriva om mina upplevelser i detta projekt. Just nu vill jag gärna nå ut och få fler kollegor att se fördelarna med att vara ute mer. Att få klämma och känna och lära sig med hela kroppen ger inte bara gladare barn. De får mer ro i kroppen och orkar lära sig mer i klassrummet.
Jag älskar det och det får mig att studsa på lätta ben till jobbet varje måndag. Vill man följa det jag gör lite närmare så har jag ett instagramkonto som heter Jourhavande Skolgårdsbiolog.