Den här veckan hade jag valt att köra matte på naturskolan. Jag skulle introducera en ny övning som vi döpte till 36:an
Idén har jag fått från boken Att lära in Matematik UTE2.
Eleverna fick jobba i smågrupper på 3-4 elever i varje grupp. Eftersom jag jobbar i halvklass blev det 4 grupper per tillfälle.

Jag hade i förväg placerat ut 36 olika kort med uppgifter i skogen. Eftersom det var första gången eleverna fick prova på denna övning valde jag att ha lite lättare uppgifter.
Grupperna fick sedan en tärning var. Eftersom tärningar är små och inte fungerar så bra att slå med i skogen så hade jag placerat mjuka tärningar i luppar, så att det bara var att skaka för att slå tärningen.

Slog man en etta som i fallet ovan så skulle man hitta uppgift 1. Efter att man löst en uppgift slog man igen och gick vidare från uppgiften man var på. Fick man t ex en femma när man var på uppgift 1 så skulle man hitta uppgift 6 o.s.v. till man kom till den sista uppgiften 36.
Uppgifterna var utspridda huller om buller i skogen så att grupperna var tvungna att leta efter nästa uppgift.
En riktigt rolig övning med flera olika moment som inkluderade hela gruppen.

  • Att leta efter uppgifter tränade elevernas orienteringsförmåga i skogen.
  • Gott om rörelse vilket gjorde att det hände saker hela tiden, vilket är bra för elever med mindre tålamod.
  • Lagom svåra uppgifter. (Den här gången kanske de var i lättaste laget, men målet var att göra eleverna bekanta med övningen)
  • Att slå med tärning och hålla räkning.

Själva upplägget med att alla elever/grupper inte ska göra alla uppgifterna gör att övningen flyter på bättre. Minst antal uppgifter att lösa är 6 och flest är 36, men med tärningen slumpar det sig alltid så att de flesta får göra mellan 10-15 uppgifter och alla kan starta på en gång och hålla på hela tiden. Är en uppgift upptagen när man kommer dit kan man bestämma att man får slå om, men med uppgifterna jag hade den här veckan gick det utmärkt att ha två grupper vid samma uppgift.

Jag kommer garanterat att göra detta fler gånger, med nya uppgifter.
Följ mig gärna på https://www.instagram.com/jourhavande_skolgardsbiolog/  där jag lägger upp bilder varje vecka.