Förra veckan var det Gothia Cup för Felle och vi passade då på att följa med och ha en liten trevlig västkustvistelse. Vi bodde hos NPG:s bror som bor i Munkedal en timmes färd längs E6:an norr om Göteborg.
Som ni förstår så blev det en hel del nötande på motorvägen för oss och något som slår mig då är hur många det är som överhuvud taget inte begriper hur man kör på en motorväg.
Foto: Wikimedia
För bilister som på snabbaste sätt vill ta sig mellan punkt A och punkt B är motorvägarna en uppfinning helt i paritet med färdigskivat bröd för frukostätare. Det förutsätter dock att alla följer de enkla principer som en färd längs motorväg kräver för att alla ska trivas och vara glada.
Här nedan listar jag saker som stört mig och som ställer till oreda på motorvägar.
1. Påfart på motorväg
När man ansluter till en motorväg så sker detta genom en s.k. accelerationssträcka. Den är för det mesta runt 400 meter och här gäller samma hastighetsbegränsning som på motorvägen. Tanken är nämligen att man ska anpassa hastigheten till motorvägen och sedan lugnt och säkert glida in på vägen utan att störa trafiken.
Tyvärr är det väldigt vanligt att folk kör i mycket låg hastighet ut på vägen och svänger ut och på så sätt tvingar andra bilar att gå ut i omkörningsfilen. Det leder till att trafikrytmen rubbas och bilar som kommer i en högre hastighet måste bromsa.
2. Hastighet
Jag är en glad man i mina bästa år och mina år som fartfantom på motorvägarna är för länge sedan förbi. Numera kollar jag mer på bränsleförbrukningen och håller för det mesta hastighetsbegränsningarna. Det innebär också att jag kör just den hastighet som gäller på vägen jag kör. (långa omotiverade 70- och 80-sträckor undantaget)
Vad händer då om man håller 110 på motorvägar. Jo man åker om en hel del bilar. Givetvis en massa lastbilar, husvagnar och andra bilar med släp. Men också en hel del vanliga bilar som av någon anledning inte tycker att 110 är en lämplig hastighet att köra bil i.
Det vore väl inget större problem om de höll sig i högerfilen och lät oss andra köra om i vänsterfilen, men problem uppstår allt som oftast när dessa nästan 110-förare kommer ikapp långsammare ekipage som husvagnar och långtradare, vilket leder oss in på nästa punkt.
3. Omkörningar
Omkörningar på motorvägar borde vara säkra och enkla. Vi behöver ju inte ta hänsyn till mötande trafik och det finns en hel fil som endast är till för just omkörningar.
Motorvägar är vanligtvis också raka och sikten är god, så möjligheten att planera sin omkörning är i det närmaste optimal. Ändå fungerar det påfallande ofta väldigt dåligt.
När jag närmar mig ett hinder i form av en husvagn eller långtradare så ser jag till att ha extra god koll på bakomvarande trafik. Kommer det någon som kör snabbare än jag? Kommer jag i så fall att hinna köra om innan den bilen kommer ikapp mig? Det är i princip dessa frågor man behöver reda ut innan man ger signal för omkörning och sedan kör om.
Ibland kan en tillfällig acceleration upp över tillåten hastighet faktiskt behövas för att inte störa trafikrytmen. Vill man inte köra för fort så får man snällt välja bromsen istället och ligga bakom hindret tills de bakom passerat.
Nyckeln här är att i god tid visa sin avsikt och att göra omkörningssträckan så kort som möjligt.
Som jag skrev under punkten hastighet så uppstår det ofta problem när nästan 110-förare kommer ikapp långsammare ekipage. Inte alltid, men ofta väljer de att inte trycka på gasen vid omkörning och stoppar på så sätt upp trafiken bakom med en liten köbildning som resultat. Värst blir det när lastbilar och bussar ger sig ut och ska köra om. Då uppstår snabbt en kö som kan bli upp till en kilometer. Vad hände egentligen med yrkesförarna som tidigare var vägens riddare och pålitliga i trafiken.
Använd backspegeln och gaspedalen så kommer alla att bli gladare.
4. Avfarter
Detta sista problem tycker jag mig se oftare när motorvägar går i mer tätbebyggda områden, men man stöter på det då och då även ute på landsbygden.
Precis som med påfarter har motorvägar en avfartsträcka så att man kan hålla tillåten hastighet ända tills man är av vägen. Om man bromsar ner till 90 eller 70 redan ute på motorvägen så blir det kraftiga inbromsningar för bakomvarande med tillfällig köbildning som resultat.
Kör på hela vägen, blinka i god tid och vik lugnt och säkert av när avfarten börjar och släpp sedan på gasen. Håll också koll i backspegeln utifall det är fler som ska av. Ju tidigare du väljer att bromsa desto större är risken att du stoppar upp bakomvarande så att effekterna sprids in på motorvägen.
Ibland är trafiken så tät att detta är oundvikligt, men de allra flesta gångerna går det utmärkt att släppa på gasen och låta bilen tappa fart av sig själv tills avfarten övergår till vanlig väg och lägre hastighet.
Hej då och krama varandra i trafiken!
Lämna ett svar