Naturskola vecka 11

Efter en månads inomhusnaturskola var det den här veckan äntligen dags att bege sig ut i skog och mark med eleverna.

Vår var temat och vi skulle börja spela vårbingo som vi hämtat från Naturhistoriska riksmuseet. Brickan som finns där i PDF-format kommer med artbeskrivningar, så man behöver inte ha kunskap om alla arter för att spela detta med sina elever. Det är bara att passa på och lära sig tillsammans med dem. För ska jag vara ärlig så tycker jag att alla lärare bör ha koll på alla dessa arter. När det kommer till fågelsång vet jag att många tycker att det är svårt, men att lära sig hur en bofink, lärka, tofsvipa och ringduva låter är inte för mycket begärt.

Jag har den fördelen på min skola att jag har tillgång till olika naturtyper på nära håll och vi kan besöka både skog, äng och åker på ett 80-minuterspass.

Vi har tittat på skillnader på norra sidan skogen och på södra sidan skogen och på så sätt lärt oss om väderstreck. Gruppen som gick ut med mig i måndags hade också turen att hitta snö vilket gjorde skillnaden ännu tydligare.

Första arten vi sökte efter var tussilago, dels för att de går att hitta ganska nära skolgården och dels för att väldigt många elever hade lite svårt att skilja tussilago från maskros när vi screenade deras naturkunskaper under inomhusperioden.

Under måndagen hade vi strålande solsken och riktigt varmt vårväder och då lyckades vi hitta fint utslagna tussilago på fler platser. Övriga dagar har varit grå och lite kallare och då fick vi nöja oss med halvt utslagna blommor. Vi tittade på bilder från måndagen och jämförde och diskuterade. En elev idag var väldigt nyfiken på skillnaderna mellan maskros och tussilago och då blev det en ännu mer noggrann undersökning. Nu hoppas vi på riktig vårvärme snart så att vi kanske kan hitta både tussilago och maskros och jämföra på riktigt.

Efter tussilagon gav vi oss ut på den osådda åkern med siktet inställt på en åkerholme i norra änden där jag visste att det skulle finnas en myrstack. Någon riktig fart på myrorna var det inte, men måndagsgruppen som hade sol och vårvärme fick i alla fall se en skaplig ansamling av myror vid en av utgångarna.

Jag fotade myrstacken från ungefär samma vinkel med alla grupper och vi kommer att besöka denna och ytterligare en myrstack till flera gånger under våren för att se utvecklingen.

Idag var det väldigt glest mellan myrorna. Något det däremot var gott om idag var lärkor. Vid samlingen med första gruppen på morgonen så berättade jag om lärkan och att den sjöng flygandes högt upp i luften. När vi pratar om den hör jag det för mig välbekanta locklätet och 3 sånglärkor flyger över skolgården.

Lärkor är annars en ganska tuff uppgift att visa för 10-15 elever samtidigt. I alla fall nu innan deras sång kommit igång ordentligt. Jag upptäcker dem ganska lätt, men sen ska man få tyst på alla elever så att de får höra den. Tur att vi har dem nära så att vi kan besöka åkrarna och ängarna även när de börjar sjunga ordentligt.

Två av grupperna har utöver detta även tagit en lite längre väg hem där vi hittat tofsvipor.

Lite övriga vårfynd vi gjort.

  • Sorkgångar från vintern
  • Sträckande fjällvråk
  • Blöta diken
  • Nyckelpiga
  • Spelflygande ormvråk
  • Sjungande gulsparv
  • Ringduva

I fortsättningen kommer vi att ta lite lättare vårspaning blandat med någon rolig lek på ängen och detta blir vår fokus fram till påsklovet.

 


Kommentarer

Lämna ett svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.