Det sista jag gjorde igår kväll, var att kolla på SJ och Banverkets sidor hur läget såg ut och insåg att risken för inställda tåg var överhängande.
Det första jag gjorde i morse var att kolla hur tågen gick i min mobil, och såg att 9 av 10 tåg var inställda.
Utifrån den tydliga och raka informationen var beslutet att jobba hemifrån inte svårt att ta.
På löpsedlar ser jag sedan att det klagas på informationen???
Jag skulle snarare tro att problemet ligger i att folk inte klarar av att söka information.
Hur vill folk ha det? Ska SJ ringa hem till alla och berätta att tågen är inställda? De informerar på internet och på stationer. Omborspersonal och stationspersonal svarar på frågor, men med tanke på trycket kanske man som resenär får finna sig i att vänta på ett svar om man själv inte klarar att söka informationen.
Själv hoppas jag att denna vinters kaos öppnar ögonen på alla politiker som snackar hit och dit om infrastruktur, men det händer ju aldrig någonting. Sträckan mellan Västerås och Stockholm och då Bålsta-Stockholm i synnerhet har varit kraftigt underdimensionerad hur länge som helst, men det är först nu som det har börjat hända saker. Visst är det bra med Citybanan, men när den står färdig kommer det fortfarande inte att räcka.
Men man kan ju alltid fortsätta att skylla på SJ
Jag gillar inte heller att tågen ställs in och när de går behöva stå mellan Stockholm och Västerås, men klandra den som klandras bör.
Tågkaos
Kommentarer
3 svar till ”Tågkaos”
-
Jag satt igår kväll på Rättviks station och skulle åka hem. Det kom ett utrop som berättade att vårt tåg var inställt och att det skulle komma ersättningsbuss från Mora istället.
När ingen buss dykt upp efter två timmar så gav vi upp.
SJ:s hemsida hade gått ner. På SJ:s telefon kom man inte fram. Dom digitala tidtabellerna sa inget, och inget mer utrop kom mer den kvällen.
Men SJ ringde faktiskt tidigare på dagen till mig personligen. En automatiserad röst berättade att det antagligen kunde väntas förseningar över hela landet. 🙂
Men jag håller dock med dig. Det är inte vettigt att kunna kräva att allt ska fungera i ett sånt här läge.
Att klaga på SJ över att dom inte klarar vädersituationen är som att klaga hos sin biltillverkare när man kört på dåligt underlag och fått punktering. -
Har du tåg i din mobil? Heron är verkligen bra 😉
.-= Irres senaste blog ..En sån här har jag skaffat : ) =-. -
Pash// Jag har hört liknande historier, men inte råkat ut för det själv. Men som daglig pendlare med SJ har jag drabbats av ganska många inställda tåg och förseningar denna vinter och trots att det funnits tillfällen då man tappat tålamodet tycker jag att informationen efter förutsättningarna fungerat bra och personalen har gjort ett makalöst jobb.
Irre// Jag har allt i min Hero, utom Kent 🙂
Lämna ett svar