På Facebook får man alltid förslag på personer man kanske känner, de flesta av dessa förslag är personer man vet vilka de är, men inte har någon relation till, men då och dyker det upp något ansikte man vill lägga till som vän och jag gillar verkligen enkelheten i den funktionen.
Något jag däremot inte begriper är att det ganska ofta dyker upp förslag om att man ska bli vän med företag.
Varför skapar man ett personligt Facebook-konto till sitt företag?
För det första är det inte svårare att skapa en sida, för det andra är det bökigare att administrera två Facebook-konton än vad det är att sköta ett personligt konto och en sida. Man sköter nämligen sidorna från sin egen inloggning så man slipper logga ut från sin egen inloggning för att svara på kommentarer och inlägg på sin sida.
Dessutom bryter man mot användarvillkoren så vill det sig riktigt illa kan man bli avstängd från Facebook, vilket kanske inte är så svårt att kringgå för någon som är lite bevandrad i hur det hela fungerar, men jag tvivlar på att den som skapar ett vanligt FB-konto till sin Pizzeria inte är så bevandrad i det.
Visst är det kul att fler och fler näringsidkare utnyttjar sociala medier och vill synas och finnas där folk möts, men gör det på rätt sätt om ni ska göra det.
Själv vägrar jag bli vän med Pizzerior och andra företag och undrar vem det är som blir vän med t ex Bill och Bob och Harrys. Gilla dem kan jag tänka mig, (Nåja kanske inte de två exemplen) men vän är jag bara med riktiga personer.
Vad tycker ni?
Lämna ett svar