Klok tågvärd

Idag åker jag till jobbet först på eftermiddagen och på grund av vagnsbrist så är det i ett kort tåg som av förklarliga skäl är ganska trångt just nu.
Tågvärden, eller värdinnan kanske det heter tycker jag är ett föredömme som hela SJ kunde ta efter.
Hon har nämligen förstått att folk generellt sett är ganska korkade så hin förklarar allt precis som man förklarar för barn.
När vi klev på i Västerås och folk började sucka och stånka om trängsel och att de fick stå. Alla är inte lika erfarna tågresenärer som undertecknad vilken givetvis var snabb in och fick en sittplats.
I alla fall tog tågvärden till orda innan gnällandet hade tagit fart och förklarade lugnt och sakligt att det saknades 200 sittplatser men att de var ersatta med bussar och att vi hade fått information om det i god tid så att alla som ville skulle kunna få en sittplast hela vägen till Stockholm.
Tågvärden – Gnälliga resenärer 1-0
I Enköping blir det riktigt roligt. Eftersom de franska skittågen SJ köpt in inte riktigt når upp till den standard vi är vana vid i Sverige  så är som vanligt ett antal dörrar ur funktion. De är ALLTID märkta med en stor röd lapp som upplyser oss resenärer om att dörren inte fungerar, men trots det brukar folk försöka gå ut genom dessa dörrar.
Tågvärden tar i god tid innan Enköping åter till orda och förklarar pedagogiskt att om det sitter en röd lapp med texten ”Ur funktion” på dörren så fungerar den inte. Då får man helt enkelt gå ut genom en annan dörr.
Tågvärden – Korkade resenärer 2-0
Dessutom ryter hon i åt folk som pressar sig in på tåget och inte låter folk kliva av först, ett otyg som är på tok för vanligt på perronger runt om i vårt avlånga land. Folk från landet brukar alltid påpeka att Stockholmare gör så i tunnelbanan, men det är helt fel. Om du någon gång ser någon idiot på en tunnelbaneperrong som blockerar dörren för folk som ska kliva av så är det garanterat inte en stockholmare utan en besökare.
Tågvärden – Ouppfostrade resenärer 3-0
Detta är inte ett försvarstal för SJ, de har fortfarande långt kvar till att bli ett omtyckt bolag. Nej det är en hyllning till personal som trots att de jobbar i ett av Sveriges mest utskällda företag och ständigt får förklara varför det inte fungerar som det ska gör sitt jobb med stolthet och gör det bra. Ta hand om personal som dagens tågvärd, det är er väg ut ur eländet SJ.
Sen kan jag tipsa om SJ på Twitter. Har du frågor får du svar där


Kommentarer

Lämna ett svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.