Det var nog så att jag gillade idén med en qr-kod-adventskalender mer än vad den tilltalade mina besökare/läsare.
Inte lätt att vara i framkant då man lätt trillar framåt och faller, eller så är jag bara totalnördig.
Jag gillar ändå idén men borde kanske inte varit så lat att jag bara lånade koder anpassade för en skolklass, utan jag borde givetvis ha skapat egna med ett innehåll som gick mer i samma stil som allt annat jag skriver.
Alla luckor är skapade av Sandra Wissing på Myrsjöskolan i Nacka och jag önskar att fler lärare vore som henne och utnyttjade teknik istället för att undvika den och förbjuda den.
Så gott som alla ungar har mobiltelefoner idag men merparten av alla skolor och lärare jag träffar ser det som ett problem istället för att utnyttja det som en tillgång. En hel del samlar in telefonerna innan lektionerna börjar och de allra flesta förbjuder elever att använda dem under skoltid.
Varför?
Jo för att de flesta lärare inte förstår tekniken bättre än att de tror att mobiltelefoner bara används för att ringa och skicka SMS med, när de i själva verket är små minidatorer och multimediamaskiner som går att använda till vad helst man vill använda dem till.
I min dotters klass är det t ex tillåtet att använda mp3-spelare under lektionstid men inte mobiltelefoner. Hur de gör med elever som inte har en mp3-spelare utan har all sin musik i mobilen tror jag inte att de tänkt på.
En iPod touch är alltså tillåten men en iPhone är det inte. Sist jag kollade var det i princip samma pryl, med den skillnaden att iPoden inte hade någon telefonfunktion, men det är väl det sista en mellanstadieunge använder mobilen till.
Vad hände med Adventskalendern?
Kommentarer
2 svar till ”Vad hände med Adventskalendern?”
-
Teknik i all ära, men då borde ju nästan skolan dela ut telefoner. Alla föräldrar eller ungdomar har kanske inte råd med de dyra varianterna av telefoner. Tror inte att det kommer funka i dagsläget, om ett par år kanske.
-
qr-koder och streckkoder går faktiskt att läsa med de flesta telefoner som har en kamera vilket i princip alla telefoner har idag.
Jag menar inte att skolan ska vara i framkant med allt, det blir en dyr historia, men de ska i alla fall utnyttja den teknik som elever har inte motarbeta den.
Lämna ett svar