Jag känner mig ganska trött på den här vintern som aldrig lyckats bli någon riktig vinter. Jag vill mata fåglar, spåra i snö och se vintern bli till vår. I år har vi haft en lång höst som börjar bli till vår, eller hade vi en kort höst som blev till en lång vår. Jag vet inte riktigt.
I alla fall så är jag fullt övertygad om att elever lär sig bättre i naturen genom att vara ute i naturen och eftersom detta är första året jag har naturskola på skolan så måste jag visa det. Därför har jag kommit överens med klasslärarna i våra tvåor att någon gång under året jobba i den NO-bok de har för att kolla elevernas kunskaper.
Just nu pågår dessutom fågelmelodifestivalen på Natursidan.se, så jag tyckte att februari blev en ypperlig månad att flytta in naturskolan och jobba lite teoretiskt och samtidigt ha en egen fågelmelodifestival.
Upplägget på Natursidan är på samma sätt som i riktiga melodifestivalen. 4 deltävlingar, Andra chansen och final.
Eftersom jag har ett sportlov att förhålla mig till så har jag valt att köra Natursidans deltävlingar och sen en enda stor final med 2 bidrag från varje deltävling som vi kör tillsammans med alla tvåor.
Jag spelar upp bidragen och låter eleverna lyssna på alla bidrag samtidigt som jag presenterar varje fågel mellan bidragen. Jag berättar var man kan hitta alla fåglar, vart de flyttar och när man kan förvänta sig att de kommer tillbaka.
Efter att alla bidrag spelats och alla fåglar presenterats kör vi en snabbgenomgång där eleverna får rösta genom handuppräckning. Man får rösta på hur många fåglar man vill i deltävlingarna. I finalen kommer röstningen att ske på ett annat sätt för att skapa ett litet spänningsmoment. Men det tänker jag berätta om när det blir final.
Vidare från första deltävlingen blev dessa två fåglar.
Tofsmes

Gransångare
Jag anar att eleverna röstar lika mycket på utseendet som på sången. För dessa två arter med ganska enkel sång slog ut arter som svarthätta, kärrsångare, härmsångare och kattuggla.
Lämna ett svar