Det var med ganska lätta steg jag klev på tåget i morse. Att tappa ett nyförnyat pendlarkort borde annars kunna få en ganska nedstämd.
Men historien hade fått ett lyckligt slut och mitt pendlarkort hade hittats av någon som lämnat in det på SJ:s resebutik på centralen. Jag hade fått prata med han som tagit emot det och verifierat att det var mitt kort med mitt kortnummer. Inget strul med att spärra kortet behövdes eftersom det var i tryggt förvar.
Tågresan med min papperslapp till biljett som jag fått av Lena gick bra, inget knussel från tågvärden och mina lätta steg fortsatte efter resan in i stora hallen på Stockholms Central och mot SJ:s resebutik.
Inte var det så mycket folk där heller så jag kom fram till en kassa nästan omgående och förklarade mitt ärende och kassörskan (eller vad de kallas) bad mig vänta och försvann in bakom en dörr.
Efter några minuter kommer hon ut och förklarar att mitt kort inte lämnats in där.
-Vänta nu! Jag vet att det lämnats in här, jag har pratat med någon som jobbade i går kväll runt kl 18 och verifierat att det var mitt kort.
– Nej det finns inget kort som stämmer in på din beskrivning här
– Okej, vi tar det en gång till. Jag tappade mitt kort på plattform5 igår strax innan kl 18 och någon hittade det och lämnade in det här. Det kan både jag och tågvärden bekräfta…..
Sen drog jag hela historien igen om hur tågvärden hade försökt hjälpa mig att spärra mitt kort, och sedan av en slump fått reda på att en annan resenär hittat kortet och lämnat det på rececentrum. Att hon sedan ringt upp rececentrum och bekräftat detta, lämnat telefonen till mig och jag fick bekräftat att det var MITT kort som fanns där.
– Vem var det du pratade med?
– Ingen aning, det var en man. Jag brukar tyvärr inte lägga namn på folk i kundtjänster och liknande på minnet, dessutom var jag ganska upptagen med att oroa mig över mitt förlorade kort.
– Är du säker på att du ringde hit?
– Det var inte jag som ringde, det var tågvärden och jag litar fullt på att hon vet var hon ringde. Finns det fler biljettförsäljningsställen här på Centralen?
– Nej men är du säker på att det inte var hittegods du pratade med.
– JA! kan du kolla en gång till för jag vet att mitt kort finns här
Hon försvann återigen in bakom dörren och var nu borta lite längre men kom tillbaka lika tomhänt som förra gången.
Jag fick lämna mitt telefonnr och hon sa att hon skulle återkomma om mitt kort kommer in.
-När du hittar mitt kort menar du rättade jag henne och lovade henne att återkomma under eftermiddagen.
När jag gick ringde jag tågvärden igen för att kolla om hon visste vem det var vi hade pratat med i går kväll, men hon svarade tyvärr inte. Jag vet också att tjejen i resebutiken hade försökt få tag på henne utan resultat.
När jag sedan kom till jobbet ringde Lena upp mig och efter lite missförstånd i början förstod hon att det var jag och inte resebutiken hon ringt. Jag förklarade att jag inte fått mitt upphittade kort på resebutiken och hon lovade mig att ta tag i det.
Efter en kvart ringde hon mig igen och hade då pratat med kassörskan jag pratat med. Då hade hon fått dem att lova mig ett nytt kort om de inte kunde skaka fram mitt kort som vi visste skulle finnas där, dessutom fixade hon fram några värdecheckar som skulle skickas till mig som plåster på såret för det dåliga bemötandet.
Dagen gick och inget samtal från resebutiken och det var inte med några lätta steg jag knatade mot centralen när arbetsdagen var slut. Jag hade ringt hem och meddelat att jag troligtvis skulle bli sen eftersom de tappat bort mitt kort och förväntade mig en massa strul och tjafs för att få ett nytt kort som Lena hade sett till att jag blev lovad.
Den här gången var det smockfullt på resebutiken och jag försökte att hålla adrenalinhalten på en hyffsad nivå så att jag inte skulle flippa ur helt för att få min vilja fram.
När det blir min tur går jag fram till kassan och förklarar min historia igen och kassörskan ber mig vänta och försvinner in bakom samma dörr som kassörskan på morgonen försvunnit in bakom. Efter c:a fem minuter var hon tillbaka med mitt kort som hade kommit in igår kväll.
Slutet gott Allting gott, men hur i hellskotta kunde tjejen på morgonen helt ha missat mitt kort trots två försök att hitta det. De verkar trots allt ha en rutin för var de förvarar upphittade kort.
Lämna ett svar