Ett av mina mål när jag började jobbet på Gäddeholm var att succesivt bygga upp någon form av naturskoleverksamhet. Egentligen var jag kanske lite korkad som slutade på Hagaberg där jag byggt upp detta redan.
Men tiden kändes rätt och jag var fullt medveten om att det var en relativt nystartad skola jag började på och då blir det aldrig som man tänkt sig.
Jag är inte den som ser till mig själv först. Ska man nå dit man vill måste man se till helheten och det som behövdes på Gäddeholm var ett stabilt fritidshem och där fick mitt fokus ligga och naturskoleverksamheten fick snällt ligga och vila tills det fanns utrymme för det.
Efter jullovet i år har vi diskuterat olika lösningar och lyckats flytta runt i mitt schema så att vi nu i februari äntligen kan få till något.
Under veckan som gått har jag träffat 6 grupper från lika många klasser och introducerat dem i min verksamhet. Vädret såg riktigt lovande ut i helgen med ett litet tunt snötäcke. Perfekt för att leta spår, men med det lynniga vintervädret vi har här i Mälardalen höll det inte ända fram till onsdagen då jag träffade våra ettor.
Tur då att man kan hitta andra spår än fotspår. Bilden ovan är från förra torsdagen då vi fortfarande hade lite snö, men bäverns arbete mellan dammarna i vårt dämme fanns i alla fall kvar.
Riktigt härliga elever har vi och jag visade runt dem runt dämmet och vi hittade platser som vi kände igen och kunde använda som samlingsplatser. Så hela lektionen för alla grupper har i princip handlat om hur mina lektioner kommer att se ut. Att skapa rutiner och förankra dem i sina elevgrupper tycker jag är superviktigt. Att ha lektion utomhus är inte som att vara inne i klassrummet och det är svårt för vissa. Att inte hoppa ner och stampa på isen i diket eller samla pinnar och stenar så fort vi är ute och går funkar inte om man vill uppnå något och då får man vara lite tråkig i början. Det är lektioner och inga lekstunder. Men många barn har svårt med det eftersom skogen och naturen ofta är förknippat med utflykter och lekstunder.
Här har jag haft god hjälp av idrottsläraren på skolan som varit ute och haft idrottslektioner i skog och mark mycket. Så de flesta eleverna fattar redan galoppen.
Nu blir det en vecka till med hitta rätt, allemansrätt och rutiner sen tror jag faktiskt att jag kan börja på riktigt.
Uppskattat av eleverna och framförallt uppskattat av mig. Att vi kör fågelmello samtidigt märktes på eleverna, de var riktigt sugna på fåglar, men jag förklarade att jag med flit undviker för mycket fåglar eftersom jag är så supernördig själv. Det kommer av bara farten och idag fick en grupp se en kungsörn och en havsörn flyga förbi. Flera grupper fick se stjärtmes på nära håll och talgoxar, blåmesar och kungsfåglar fick nog alla grupper se och höra.
Roligast var dock gärdsmygen, mest för att jag i fågelmellot beskrivit den som en flygande köttbulle och en grupp fick idag se en gärdsmyg flyga över vägen och blev riktigt glada och höll med mig i min beskrivning.
Lämna ett svar